HỌC THỬ IELTS ONLINE MIỄN PHÍ

DUY NHẤT 10 SLOTS TRONG HÔM NAY

ĐĂNG KÝ NGAY 10 SLOTS HỌC THỬ IELTS MIỄN PHÍ CUỐI CÙNG

Cách làm Matching Information trong IELTS Reading “ẵm trọn” điểm cao 

Bạn muốn ẵm trọn điểm cao ở dạng bài Matching Information trong IELTS Reading nhưng thường xuyên bối rối khi chưa biết triển khai như nào cho đúng? Đừng lo! Bài viết này, Langmaster sẽ tiết lộ chiến thuật “ăn điểm” chuẩn xác, hướng dẫn bạn nhận diện từ khóa, đối chiếu thông tin nhanh chóng và tránh những bẫy câu hỏi tinh vi. Học cách áp dụng ngay, để nâng kỹ năng Reading và tự tin chinh phục mọi dạng bài IELTS. 

1. Tổng quan dạng bài Matching Information trong IELTS Reading

Dạng Matching Information trong IELTS Reading là bài tập yêu cầu thí sinh liên kết thông tin giữa câu hỏi và nội dung trong bài đọc. Thí sinh cần ghép các câu hỏi (statements) với đoạn văn chứa thông tin tương ứng. Các câu hỏi này thường liên quan đến một chủ đề cụ thể, ý kiến, giải thích, dự đoán, nguyên nhân hoặc những thách thức trong cuộc sống.

Cùng tham khảo format đề thi Matching Information IELTS Reading:

Đề bài Matching Information trong IELTS Reading
Nguồn: Internet

2. Cách làm Matching Information trong IELTS Reading 

2.1. Bước 1: Đọc kỹ yêu cầu đề bài và gạch chân từ khóa

Điều quan trọng trước tiên khi làm dạng bài Matching Information trong IELTS Reading là phải hiểu rõ đề bài yêu cầu gì. Việc gạch chân và ghi chú những từ khóa quan trọng sẽ giúp bạn nhanh chóng nắm bắt nội dung chính của câu hỏi. Khi đã xác định được ý chính, bạn sẽ dễ dàng định vị được đoạn văn chứa thông tin và lựa chọn đáp án nhanh hơn.

Trong quá trình tìm từ khóa, cần lưu ý phân biệt hai nhóm từ khóa:

  • Từ khóa cố định (Unchangeable keywords): Là những từ gần như không bị thay thế trong bài, ví dụ: tên riêng, số liệu, mốc thời gian, thuật ngữ chuyên ngành… Đây là những dấu hiệu nhận diện rõ ràng và nên được ưu tiên khi dò tìm trong bài đọc.
  • Từ khóa có thể biến đổi (Changeable keywords): Là những từ dễ bị paraphrase bằng từ đồng nghĩa hoặc thay đổi dạng từ (danh từ → động từ, tính từ → cụm từ, v.v.). Việc nhận diện nhóm từ khóa này giúp bạn không bị “mắc bẫy” khi bài sử dụng cách diễn đạt khác.

2.2. Bước 2: Scanning & Skimming đoạn văn 

Ở bước này, bạn cần đọc lướt để nắm ý chính và đồng thời dò tìm những từ khóa đã xác định. Thông thường, mỗi câu hỏi sẽ có hai phần: đối tượng được nhắc tới và khía cạnh cần hỏi. Khi đã xác định rõ từ khóa, bạn dễ dàng khoanh vùng và tìm ra đoạn chứa thông tin liên quan. 

Hãy kết hợp kỹ thuật skimscan trong bài IELTS Reading, vì từ khóa có thể xuất hiện nguyên văn hoặc dưới dạng được diễn đạt lại bằng từ đồng nghĩa.

2.3. Bước 3: Đối chiếu thông tin và lựa chọn đáp án 

Sau khi đối chiếu và chắc chắn đã có câu trả lời đúng, hãy điền đáp án theo thông tin theo đề bài yêu cầu.

Lưu ý: Một mẹo quan trọng là nên ưu tiên làm các dạng câu hỏi khác trước để nắm được ý chính của từng đoạn, sau đó hãy quay lại làm dạng Matching Information, bởi lúc này bạn đã hiểu toàn bộ bài đọc nên việc xác định vị trí thông tin sẽ nhanh hơn rất nhiều.

Cách tiếp cận này có thêm lợi thế trong trường hợp bạn sắp hết giờ. Khi đó, bạn vẫn có thể dùng phương pháp loại trừ để chọn đáp án. Chẳng hạn, nếu bài có 5 đoạn và bạn đã xử lý xong A, B, D, E nhưng câu 2 và 3 vẫn chưa có lời giải, thì khả năng cao câu trả lời sẽ nằm trong đoạn C.

Cách làm Matching Information trong IELTS Reading

>>> XEM THÊM: 

2.4. Phân tích ví dụ 

Bài mẫu dưới đây sẽ được Langmaster phân tích chi tiết qua 3 bước giúp bạn hiểu rõ cách xử lý dạng bài Matching Information trong IELTS Reading.

Đề bài: 

Carnivorous Plants

A Sarracenia, or the North American Pitcher plant, is a Genus of carnivorous plants indigenous to the eastern seaboard, Texas, the great lakes and south eastern Canada, with most species being found only in the southeast states. It is a plant with a pitfall trap. The plant's leaves have evolved into a funnel, with a hood like structure growing over the opening to prevent rain water from diluting the digestive juices. Insects are attracted by colour, smell and a nectar-like secretion on the lip of the pitcher. Slippery footings, aided in at least one species, by a narcotic drug lacing the nectar, causes insects to fall inside where they die and are digested.

B Nepenthes, tropical pitcher plants or monkey cups, are another genus of carnivorous plants with pitfall traps. There are about 130 species that are wide spread, and can be found in China, Malaysia, Indonesia, Philippines, Madagascar, Seychelles, Australia, India, Borneo and Sumatra. The nickname “monkey cups” comes from the fact that monkeys have often been observed drinking rain water from them. The trap contains fluid, produced by the plant, which is used to drown and digest the insects. Most of these plants are small and tend to trap only insects, but some larger species, such as Nepenthes Rafflesiana and Nepenthes Rajah, have been documented to catch small mammals like rats.

C Dionaea Muscipula, more commonly known as a Venus flytrap, is probably the most well-known carnivorous plant and it feeds mainly on insects and arachnids. The Venus flytrap is a small plant that has 4-7 leaves that grow from a short subterranean stem. The plant is so advanced that it can tell the difference between live stimulus and non-living stimulus. The lobes snap shut in about 0.1 seconds. They are fringed by stiff thorn-like protrusions or cilia, which mesh together and prevent large prey from escaping. Once prey is unable to escape and the inner surfaces of the lobes are continuously being stimulated, the edges of the lobes grow or fuse together, sealing the trap and creating an enclosed “stomach” in which digestion and absorption can take place.

D Aldrovanda vesiculosa, also known as the waterwheel plant, is a fascinating rootless, carnivorous, aquatic plant. It generally feeds on small aquatic vertebrates, using a trap mechanism called a snap trap. This is a very fast growing plant and can reach 4-9mm per day, in some instances even producing a new whorl every day. The traps basically consists of two lobes which fold together to make the snap traps. The openings of the trap point outwards, and are covered in a fine coating of trigger hairs, which will cause the trap to snap shut around any prey that comes too close. The trap closes in only 10 milliseconds, making it one of the fastest examples of plant movement in the animal kingdom.

Bài mẫu Matching Information trong IELTS Reading
Nguồn: Internet

Đáp án đối chiếu: 

1. D

2. C

3. B

4. A

5. D

6. A

7. B

Giải thích chi tiết 

Bước 1: Xác định yêu cầu đề bài & từ khóa trong câu hỏi

Đề yêu cầu: tìm đoạn văn (A–D) chứa thông tin.

Gạch chân từ khóa trong 7 câu hỏi:

  • animals that live in water (động vật sống dưới nước)
  • tell the difference between prey and inedible (phân biệt mồi sống và vật không ăn được)
  • die by submersion in liquid (chết do bị nhấn chìm trong chất lỏng)
  • attracted by appearance (bị thu hút bởi ngoại hình)
  • speed in trapping prey (tốc độ bẫy mồi)
  • soporific effect of nectar (tác dụng gây mê của mật hoa)
  • trap larger than insect (bẫy được sinh vật lớn hơn côn trùng)

Bước 2: Scanning & Skimming đoạn văn 

  • Đoạn A: attraction by smell/color + narcotic nectar. (mô tả màu sắc, mùi hương, mật hoa thu hút côn trùng + nectar có chất gây mê.)
  • Đoạn B: drowning prey + capturing small mammals. (có chất lỏng nhấn chìm con mồi + một số loài bẫy cả động vật có vú nhỏ như chuột.)
  • Đoạn C: distinguishing live prey from inanimate objects. (Venus flytrap có khả năng phân biệt kích thích sống và vật vô tri) 
  • Đoạn D: aquatic plant preying on water animals + fastest trap closure. (cây thủy sinh, ăn động vật sống dưới nước + đóng bẫy cực nhanh (10 ms).

    Bước 3: Đối chiếu và chọn đáp án

    • 1 → D (preys on aquatic animals / động vật dưới nước).
    • 2 → C (distinguishes prey from non-prey / phân biệt mồi và vật vô tri).
    • 3 → B (prey dies in liquid / chết do ngập trong chất lỏng).
    • 4 → A (attracted by appearance / thu hút bởi ngoại hình).
    • 5 → D (fastest trap speed / tốc độ bẫy nhanh nhất).
    • 6 → A (nectar has narcotic effect / mật hoa gây mê).
    • 7 → B (can trap small mammals, larger than insects / bẫy được sinh vật lớn hơn côn trùng)

    >>> XEM THÊM: Giải đề IELTS Reading: Marketing and the information age [Full answers] 

    3. Một số vấn đề thí sinh thường gặp khi làm Matching Information IELTS Reading

    3.1. Vấn đề 1: Câu hỏi không theo thứ tự, dễ mất thời gian tìm thông tin

    • Nguyên nhân: Nhiều thí sinh chưa nắm được cách làm hiệu quả, dẫn đến việc loay hoay tra cứu từng câu hỏi một.

    --> Cách xử lý: Cần hiểu rõ bản chất dạng Matching Information để chọn chiến lược hợp lý. Thay vì phân chia theo nhiều dạng hình thức, các câu hỏi được quy về hai nhóm chính: Main ideaDetail. Với cách này, bạn nên làm câu hỏi Main idea trước để nắm tổng thể nội dung từng đoạn, sau đó quay lại giải quyết Detail như Matching Information. Nhờ vậy, việc xác định vị trí thông tin sẽ nhanh chóng và chính xác hơn.

    3.2. Vấn đề 2: Skim/scan nhưng vẫn không tìm ra đáp án

    • Nguyên nhân: Thí sinh thường quá lệ thuộc vào việc dò tìm từ khóa mà chưa thật sự hiểu mối liên hệ giữa câu hỏi và thông tin trong bài. Thêm vào đó, kỹ năng nhận diện paraphrase còn hạn chế.

    --> Cách xử lý: Langmaster hướng dẫn học viên phát triển tư duy nhận diện paraphrase ở nhiều cấp độ, thay vì chỉ tập trung vào từ đồng nghĩa. Đặc biệt với Matching Information, thông tin thường được diễn đạt lại bằng cách khái quát hóa (generalisation) chứ không chỉ là thay từ, nên người học cần luyện khả năng nhìn tổng thể ý nghĩa.

    3.3. Khó khăn 3: Bỏ sót chi tiết nhỏ trong đoạn văn

    • Nguyên nhân: Khi đọc chỉ lướt qua hoặc chỉ chú ý tới “keywords”, thí sinh dễ bỏ qua những chi tiết quan trọng mà câu hỏi yêu cầu.

    --> Cách xử lý: học cách tiếp cận bài đọc thông qua phân tích cấu trúc, từ đó rút gọn nội dung phức tạp thành những ý chính dễ hiểu. Nhờ vậy, quá trình đọc vừa nhanh hơn vừa hạn chế tối đa việc bỏ sót chi tiết khi làm bài Matching Information trong IELTS Reading. 

    >>> XEM THÊM:

    4. Tips làm bài Matching Information trong IELTS Reading 

    4.1. Skimming & hiểu ý chính:

    Đọc lướt để nắm ý chính mỗi đoạn. Việc này giúp xác định đoạn nào cần đọc kỹ để tìm đáp án.

    4.2. Looking for synonyms (tìm từ đồng nghĩa) & intensive reading:

    Xác định key words trong câu hỏi. Tập trung tìm các từ, cụm từ có nghĩa tương tự trong đoạn văn. Đặc biệt, khi phát hiện có từ đồng nghĩa cần đọc kỹ xung quanh để tránh mắc bẫy. 

    4.3. Quản lý đoạn và câu trả lời:

    Nhớ rằng một số đoạn không có câu trả lời. Trong khi đó, một vài đoạn có thể chứa nhiều đáp án → chú ý đọc toàn đoạn.

    4.4. So sánh thông tin:

    Đảm bảo thông tin trong đoạn khớp chặt chẽ với câu hỏi, không dựa vào suy đoán.

    4.5. Cẩn thận với thứ tự:

    Câu hỏi không theo trật tự → không được bỏ qua đoạn văn nếu chưa thấy đáp án.

    5. Bài tập mẫu dạng bài Matching Information IELTS Reading

    5.1. Bài mẫu 1 

    Đề bài 

    Crisis! Freshwater

    A

    As in New Delhi and Phoenix, policymakers worldwide wield great power over how water resources and managed. Wise use of such power will become increasingly important as the years go by because the world’s demand for freshwater is currently overtaking its ready supply in many places, and this situation shows no sign of abating.

    B

    That the problem is well-known makes it no less disturbing: today one out of six people, more than a billion, suffer inadequate access to safe freshwater. By 2025, according to data released by the United Nations, the freshwater resources of more than half the countries across the globe will undergo either stress- for example, when people increasingly demand more water than is available or safe for use-or outright shortages. By mid-century, as much as three-quarters of the earth’s population could face scarcities of freshwater.

    C

    Scientists expect water scarcity to become more common in large part because the world’s population is rising and many people are getting richer (thus expanding demand) and because global climate change is exacerbating aridity and reducing supply in many regions. What is more, many water sources are threatened by faulty waste disposal, releases of industrial pollutants, fertilizer runoff, and coastal influxes of saltwater into aquifers as groundwater is depleted.

    D

    Because lack of access to water can lead to starvation, disease, political instability, and even armed conflict, failure to take action can have broad and grave consequences. Fortunately, to a great extent, the technologies and policy tools required to conserve existing freshwater and to secure more of it are known among which several seem particularly effective. What is needed now is action. Governments and authorities at every level have to formulate and execute plans for implementing the political, economic, and technological measures that can ensure water security now and in the coming decades.

    E

    The world’s water problems require, as a start, an understanding of how much freshwater each person requires, along with knowledge of the factors that impede supply and increase demand in different parts of the world. Main Falkenmark of the Stockholm International Water Institute and other experts estimate that, on average, each person on the earth needs a minimum of 1000 cubic meters (m3) of water. The minimum water each person requires for drinking, hygiene, and growing food. The volume is equivalent to two-fifths of an Olympic-size swimming pool.

    F

    Much of the Americas and northern Eurasia enjoy abundant water supplies. But several regions are beset by greater or lesser degrees of “physical” scarcity-whereby demand exceeds local availability. Other areas, among them Central Africa, parts of the Indian subcontinent, and Southeast Asia contend with “economic” water scarcity limit access even though sufficient supplies are available.

    G

    More than half of the precipitation that falls on land is never available for capture or storage because it evaporates from the ground or transpires from plants; this fraction is called blue-water sources-rivers, lakes, wetlands, and aquifers-that people can tap directly. Farm irrigation from these free-flowing bodies is the biggest single human use of freshwater resources, but the intense local demand they create often drains the surroundings of ready supplies.

    H

    Lots of water, but not always where it is needed one hundred and ten thousand cubic kilometers of precipitation, nearly 10 times the volume of Lake Superior, falls from the sky onto the earth’s land surface every year. This huge quantity would easily fulfill the requirements of everyone on the planet if the water arrived where and when people needed it. But much of it cannot be captured (top), and the rest is disturbed unevenly (bottom). Green water (61.1% of total precipitation): absorbed by soil and plants, then released back into the air: unavailable for withdrawal. Bluewater (38.8% of total precipitation): collected in rivers, lakes, wetlands, and groundwater: available for withdrawal before it evaporates or reaches the ocean. These figures may not add up to 100% because of rounding. Only 1.5% is directly used by people.

    I

    Waters run away in tremendous wildfires in recent years. The economic actors had all taken their share reasonably enough: they just did not consider the needs of the natural environment, which suffered greatly when its inadequate supply was reduced to critical levels by drought. The members of the Murray-Darling Basin Commission are now frantically trying to extricate themselves from the disastrous results of their misallocation of the total water resource. Given the difficulties of sensibly apportioning the water supply within a single nation, imagine the complexities of doing so for international river basins such as that of the Jordan River, which borders on Lebanon, Syria, Israel, the Palestinian areas, and Jordan, all of which have claims to the shared, but limited, supply in an extremely parched region. The struggle for freshwater has contributed to civil and military disputes in the area. Only continuing negotiations and compromises have kept this tense situation under control.

    Nguồn: Mini-ielts

    Đề bài IELTS Reading Matching Information
    Nguồn: Internet 

    Đáp án & Giải thích

    1. Đáp án: F
    --> Giải thích: Ở đoạn F có đề cập rằng phần lớn khu vực châu Mỹ và bắc Á–Âu sở hữu nguồn nước dồi dào, trong khi một số vùng khác lại đối diện với tình trạng “physical scarcity” – tức nhu cầu vượt quá khả năng cung cấp tại chỗ. Điều này chính là cách diễn đạt khác của ý sự phân bổ nguồn nước không đồng đều giữa các khu vực.

    2. Đáp án: I
    --> Giải thích: Đoạn I chỉ ra rằng các chủ thể kinh tế đều đã nhận phần lợi ích của mình, nhưng lại bỏ qua nhu cầu của môi trường tự nhiên. Khi hạn hán xảy ra, nguồn nước vốn đã ít ỏi bị suy giảm nghiêm trọng, khiến hệ sinh thái chịu thiệt hại nặng nề. Chi tiết này phản ánh rõ mối quan tâm đến yếu tố tự nhiên trong quá trình hoạch định chính sách.

    3. Đáp án: D
    --> Giải thích: Trong đoạn D, ta thấy thông tin nhấn mạnh vai trò của chính phủ và chính quyền các cấp trong việc xây dựng, triển khai kế hoạch cũng như phối hợp các biện pháp chính trị, kinh tế và công nghệ. Đây chính là minh chứng cho sự nỗ lực chung và tổng hợp trên nhiều phương diện để đảm bảo an ninh nguồn nước lâu dài.

    4. Đáp án: H
    --> Giải thích: Đoạn H đề cập lượng mưa hằng năm lên tới 110.000 km³ – gấp gần 10 lần hồ Superior – hoàn toàn có thể đáp ứng nhu cầu của con người, nhưng vấn đề là nước không rơi đúng nơi, đúng thời điểm cần thiết. Hơn nữa, phần lớn lượng nước này không thể tích trữ, còn lại lại bị phân bổ không đồng đều. Điều này phản ánh rõ ý nguồn cung không đáp ứng đúng lúc, đúng chỗ.

    5. Đáp án: E
    --> Giải thích: Theo đoạn E, Falkenmark và các chuyên gia Viện Nước Quốc tế Stockholm cho rằng mỗi người cần ít nhất 1000 m³ nước mỗi năm để đáp ứng các nhu cầu cơ bản: uống, vệ sinh và trồng trọt. Đây chính là ngưỡng tối thiểu về lượng nước ngọt mà một cá nhân cần sử dụng.

    5.2. Bài mẫu 2

    Đề bài 

    AUSTRALIA’S SPORTING SUCCESS

    They play hard, they play often, and they play to win. Australian sports teams win more than their fair share of titles, demolishing rivals with seeming ease. How do they do it? A big part of the secret is an extensive and expensive network of sporting academies underpinned by science and medicine. At the Australian Institute of Sport (AIS), hundreds of youngsters and pros live and train under the eyes of coaches. Another body, the Australian Sports Commission (ASC), finances programmes of excellence in a total of 96 sports for thousands of sportsmen and women. Both provide intensive coaching, training facilities and nutritional advice

    Inside the academies, science takes centre stage. The AIS employs more than 100 sports scientists and doctors, and collaborates with scores of others in universities and research centres. AIS scientists work across a number of sports, apply skills learned in one -such as building muscle strength in golfers – to others, such as swimming and squash. They are backed up by technicians who design instruments to collect data from athletes. They all focus on one aim: winning. ‘We can’t waste our time looking at ethereal scientific questions that don’t help the coach work with an athlete and improve performance, ‘says Peter Fricker, chief of science at AIS

    A lot of their work comes down to measurement – everything from the exact angle of a swimmer’s dive to the second-by-second power output of a cyclist. This data is used to wring improvements out of athletes. The focus is on individuals, tweaking performances to squeeze an extra hundredth of a second here, an extra millimetre there. No gain is too slight to bother with. It’s tiny, gradual improvements that add up to world-beating results. To demonstrate how the system worked. Bruce Mason at AIS shows off the prototype of a 3D analysis tool for studying swimmers. A wire-frame model of a champion swimmer slices through the water, her arms moving in slow motion. Looking side-on, Mason measures the distance between strokes. From above, he analyses how her spine swivels. When fully developed, this system will enable him to build a biomechanical profile for coaches to use to help budding swimmers. Mason’s contribution to sport also includes the development of the SWAN (Swimming Analysis) system now used in Australian national competitions. It collects images from digital cameras running at 5- frames a second and breaks down each part of a swimmer’s performance into factors that can be analysed individually – stroke length, stroke frequency, average duration of each stroke, velocity, start, lap and finish times, and so on. At the end of each race. SWAN spits out data on each swimmer

    D

    ‘Take a look’ says Mason, pulling out a sheet of data. He points out the data on the swimmers in second and third place, which shows that the one who finished third actually swam faster. So why did he finish 35 hundredths of a second down? His turn times were 44 hundredths of a second behind the other guy’ says Mason. If he can improve on his turns, he can do much better. ‘This is the kind of accuracy, that AIS scientists’ research is bringing to a range of sports. With the Cooperative Research Centre for Micro Technology in Melbourne, they are developing unobtrusive sensors that will be embedded in an athlete’s clothes or running shoes to monitor heart rate, sweating, heat production or any other factor that might have an impact on an athlete’s ability to run. There’s more to it than simply measuring performance. Fricker gives the example of athletes who may be down with coughs and colds 11 or 12 times a year. After years of experimentation. AIS and the University of Newcastle in New South Wales developed a test that measures how much of the immune-system protein immunoglobulin A is present in athletes’ saliva. If IgA levels suddenly fall below a certain level, training is eased or dropped altogether. Soon, IgA levels start rising again, and the danger passes. Since the tests were introduced.AIS athletes in all sports have been remarkably successful at staying healthy

    E

    Using data is a complex business. Well before a championship, sport scientists and coaches start to prepare the athlete by developing a ‘competition model’, based on what they expect will be the winning times. ‘You design the model to make that time,’ says Mason. ‘A start of this much, each free-swimming period has to be this fast, with a certain stroke frequency and stroke length, with turns done in these times.’ All the training is then geared towards making the athlete hit those targets, both overall and for each segment of the race. Techniques like these have transformed Australia into arguably the world’s most successful sporting nation

    F

    Of course, there’s nothing to stop other countries copying – and many have tried. Some years ago, the AIS unveiled coolant – lined jackets for endurance athletes. At the Atlanta Olympic Games in 1996, these sliced as much as two per cent off cyclists’ and rowers’ times. Now everyone uses them. The same has happened to the ‘altitude tent’ developed more than easily the effect of altitude training at sea level. But Australia’s success story is about more than easily copied technological fixes, and up to now no nation has replicated its all-encompassing system

    Question 1-7

    Reading Passage 1 has six paragraphs, A-F

    Which paragraph contains the following information?

    Write the correct letter, A-F, in boxes 1-7 on your answer sheet

    NB You may use any letter more than once

    1 a reference to the exchange of expertise between different sports

    2 an explanation of how visual imaging is employed in investigations

    3 a reason for narrowing the scope of research activity

    4 how some AIS ideas have been reproduced

    5 how obstacles to optimum achievement can be investigated

    6 an overview of the funded support of athletes

    7 how performance requirements are calculated before an event

    Nguồn: Cambridge ielts 5

    Đáp án & Giải thích

    1. B

    2. C

    3. B

    4. F

    5. D

    6. A

    7. E

    1. A reference to the exchange of expertise between different sports → B

    → Đoạn B có nói: "AIS scientists work across a number of sports, apply skills learned in one - such as building muscle strength in golfers – to others, such as swimming and squash." → tức là kinh nghiệm từ môn này áp dụng sang môn khác.

    2. An explanation of how visual imaging is employed in investigations → C

    → Đoạn C nhắc đến hệ thống phân tích 3D và SWAN, dùng camera chụp 5 khung hình/giây để phân tích chi tiết động tác bơi. Đây chính là việc dùng hình ảnh để điều tra & nghiên cứu.

    3. A reason for narrowing the scope of research activity → B

    → Đoạn B trích lời Fricker: “We can’t waste our time looking at ethereal scientific questions that don’t help the coach…” → lý do thu hẹp phạm vi nghiên cứu: chỉ tập trung vào cái giúp huấn luyện viên và vận động viên cải thiện thành tích.

    4. How some AIS ideas have been reproduced → F

    → Đoạn F: công nghệ áo làm mát và lều độ cao do AIS phát triển, sau đó các quốc gia khác bắt chước và dùng rộng rãi.

    5. How obstacles to optimum achievement can be investigated → D

    → Đoạn D: ví dụ vận động viên bơi nhanh hơn nhưng về đích chậm hơn do quay đầu kém. Cản trở này được phát hiện nhờ dữ liệu phân tích.

    6. An overview of the funded support of athletes → A

    → Đoạn A nói về hệ thống học viện, AIS và ASC hỗ trợ tài chính, huấn luyện, dinh dưỡng cho hàng ngàn vận động viên.

    7. How performance requirements are calculated before an event → E

    → Đoạn E: xây dựng competition model dựa trên thời gian thắng dự đoán, rồi chia nhỏ ra từng giai đoạn, huấn luyện để đạt đúng chuẩn này.

    6. Tự tin chinh phục bài thi Reading cùng khóa học IELTS Online tại Langmaster 

    Phần IELTS Reading luôn là thử thách với nhiều thí sinh, đặc biệt là các dạng bài yêu cầu tư duy phân tích, kỹ năng đọc hiểu chính xác và tốc độ cao. Mỗi dạng bài đều có chiến lược và kỹ thuật riêng, nếu không được luyện tập bài bản, bạn rất dễ mất điểm vào những chỗ không đáng. 

    Để chinh phục điểm cao Reading IELTS, việc học theo lộ trình rõ ràng, có giảng viên hướng dẫn chi tiết và nhận phản hồi từng bài là cực kỳ quan trọng. Đây cũng là lý do nhiều học viên lựa chọn khóa học IELTS online tại Langmaster, nơi cung cấp: 

    Khóa IELTS

    • Sĩ số lớp nhỏ (7–10 học viên): Mỗi học viên được quan tâm kỹ lưỡng, có nhiều cơ hội tương tác và nhận sửa bài chi tiết.
    • Lộ trình học cá nhân hóa: Được thiết kế dựa trên trình độ và mục tiêu riêng, kèm theo báo cáo tiến độ hàng tháng để đảm bảo học tập hiệu quả.
    • Đội ngũ giảng viên 7.5+ IELTS: Theo sát từng học viên, chữa bài nhanh trong vòng 24h và hướng dẫn cách cải thiện chi tiết.
    • Thi thử định kỳ chuẩn format thật: Giúp làm quen áp lực phòng thi và nhận biết điểm mạnh – điểm yếu để điều chỉnh kịp thời.
    • Cam kết đầu ra – học lại miễn phí: Đảm bảo học viên yên tâm, nỗ lực được đền đáp xứng đáng.
    • Hình thức học online linh hoạt: Lịch học dễ sắp xếp, có bản ghi bài và buổi coaching 1-1 cùng chuyên gia.
    • Hệ sinh thái học tập toàn diện: Bao gồm tài liệu cập nhật, bài tập trực tuyến, cộng đồng học viên và sự đồng hành của cố vấn học tập.

    Đặc biệt: Học viên được HỌC THỬ MIỄN PHÍ trước khi đăng ký chính thức. Đây là cơ hội để bạn trải nghiệm phương pháp giảng dạy và thấy rõ sự khác biệt ngay từ buổi đầu.

    KẾT LUẬN 

    Như vậy, bài viết trên đã giúp bạn nắm rõ toàn bộ chiến lược để chinh phục dạng bài Matching Information trong IELTS Reading: từ việc nhận diện đặc trưng, áp dụng các bước làm bài hiệu quả cho đến luyện tập qua ví dụ thực tế. Chỉ cần kiên trì rèn luyện và nắm chắc kỹ thuật, bạn hoàn toàn có thể “ẵm trọn” điểm cao ở dạng bài này, góp phần nâng band Reading và đạt mục tiêu trong kỳ thi IELTS với số điểm mong muốn. Chúc bạn ôn tập thật hiệu quả! 



    Trung tâm tiếng Anh giao tiếp Langmaster

    Trung tâm tiếng Anh giao tiếp Langmaster

    Langmaster là trung tâm tiếng Anh giao tiếp DUY NHẤT trên thị trường cam kết chuẩn đầu ra theo CEFR. Không chỉ dừng lại ở việc đào tạo tiếng Anh, chúng tôi muốn truyền cảm hứng cho học viên, thay đổi niềm tin và thói quen để trở thành những người thành đạt có trách nhiệm với gia đình và xã hội!

    Nội Dung Hot

    KHOÁ HỌC TRỰC TUYẾN 1 KÈM 1

    KHÓA TIẾNG ANH GIAO TIẾP 1 KÈM 1

    • Học và trao đổi trực tiếp 1 thầy 1 trò.
    • Giao tiếp liên tục, sửa lỗi kịp thời, bù đắp lỗ hổng ngay lập tức.
    • Lộ trình học được thiết kế riêng cho từng học viên.
    • Dựa trên mục tiêu, đặc thù từng ngành việc của học viên.
    • Học mọi lúc mọi nơi, thời gian linh hoạt.

    Chi tiết

    null

    KHÓA TIẾNG ANH GIAO TIẾP ONLINE

    • Học theo nhóm (8-10 người), môi trường học tương tác và giao tiếp liên tục.
    • Giáo viên đạt tối thiểu 7.0 IELTS/900 TOEIC.
    • Học online chất lượng như offline.
    • Chi phí tương đối, chất lượng tuyệt đối.
    • Kiểm tra đầu vào, đầu ra và tư vấn lộ trình miễn phí

    Chi tiết

    null

    KHÓA TIẾNG ANH TRẺ EM

    • Giáo trình Cambridge kết hợp với Sách giáo khoa của Bộ GD&ĐT hiện hành
    • 100% giáo viên đạt chứng chỉ quốc tế IELTS 7.0+/TOEIC 900+
    • X3 hiệu quả với các Phương pháp giảng dạy hiện đại
    • Lộ trình học cá nhân hóa, con được quan tâm sát sao và phát triển toàn diện 4 kỹ năng

    Chi tiết


    Bài viết khác